اخبار سیاسی و اقتصادی ایران

  • ۱
  • ۰

تعریف معرفت صوت



خرید وی اس تی

صدایی راکه از حنجرة آدم خارج می‌ شود صوت گویند. صوت از ارتعاش دو تیغة نازک به نام «تارهای صوتی» بوجود می آید. تارهای صوتی در حنجره قرار دارد و حنجره درست در عقب زبان واقع است و در بخش فوقانی نای است .

زمان ی تارهای صوتی در تاثیر عمل ماهیچه های ویژه ای کشیده می شوند، شکاف باریکی بین آنها ایجاد می‌ شود که با گذشتن هوای بازدم از این شکاف، تارهای صوتی به ارتعاش در می آیند. این ارتعاش، هوای درون حلق، ششها، دهان و حفره های بین بینی را هم مرتعش می نماید بدین ترتیب، صوت ایجاد می شود.

معرفت صوت

صوت هر آدم ی با ولوم دیگری تفاوت دارد و اگر با دید الهی بنگریم، تمام صداها قشنگ ست، منتها می بایست با تست ممارست این زیبا یی را از استعداد قوه به فعل رساند. نخستین گام در این راه، معرفت صداست. ابتدا خواننده بایستی صدایش را بشناسد وبعد با اهتمام زیاد به ساختن صدای بپردازد. معرفت صدا خیلی با اهمیت است، افرادی که در این وهله موفق شوند، به افزایش مطلوبی در هنر خواندن خواهند رسید.
برای معرفت صدا، ابتدا بایستی با استعدادهای صوتی آشنا شد که در اینجا برخی از آنها را توضیح می‌دهیم.

طنین

طنین، پژواک و پیچش صوتی در دستگاه تکلم است که هر چه بیشتر بهتر باشد، ولوم زیبا تری به گوش خواهد رسید. طنین از استعدادهای خدادادی صداست و نسبت به صداهای مختلف تفاوت می نماید و با تست می توان آن را به کمال رساند، مگر صدایی که ازاین استعداد اصلاً بهره ای نداشته باشد.

بعضی استفادة ناصحیح از صوت، این استعداد الهی را تباه می سازد یا کارآیی اش راکم می نماید؛ مثلاً افرادی که در حین خواندن صدایشان را حبس می کنند یا به اصطلاح « صدایشان را می گیرند » مانع ظهور کامل طنین صدایشان می شوند.

انعطاف

میزان انعطاف صدا از قدرت تحریر مهارت در تغییر پرده های صوتی به دست می‌ آید. به اصطلاح، صدایی که تحریرش بیشتر است از انعطاف زیادتری برخوردار است صدایی که تحریر کمی دارد انعطاف آن محدود است برای تکامل آن تست ممارست وسیله بهتر ی است.
یکی از استعدادهای صوتی که از نعمتهای خدا است ، تحریر صوتی است. مهمترین علت زیبا یی صوت تحریر است. از دو تار صوتی چنان تحریر زیبا یی خلق می شود که قابل مقایسه با صوت هیچ سازی نیست و به مراتب از آنها زیبا تر است. معمولا ، تحریر مبین حس ات هم اکنون ت روحی خواننده است.

قدرت تحریری صوت بسته به نوع صدا تفاوت می نماید ؛ مثلاً در صداهای باس (بم) قدرت تحریری کمتر است در صداهای تنور و باریتون، بیشتر است. تحریر انواع مختلف ی دارد، مانند: تحریرهای پیوسته یا گسسته یا ترکیبی از هر دو.

قدرت و اندازه صوتی

از دیگر استعدادهای صوت، قدرت آن است. منظور از قدرت صوتی «میزان اشغال فضا به خروج صوت» است؛ یعنی میزان محیط ی که صوت در زمان خروج از دستگاه تکلم بدون هیچ وسیله کمکی فرا می گیرد. بالطبع این قدرت و اندازه صدا مانند بقیه خصوصیات صوتی در صداهای مختلف تفاوت می نماید . در یک صدا کم است در ولوم دیگر میزان متوسط را داراست در صدایی خیلی است .

ارتفاع صوتی

فاصله بین پائین ترین نقطه صوت بالاترین نقطه آن را ارتفاع صوتی گویند. که در این فاصله پرده های صوتی متعددی قرار دارد. معمولا صداها بر دو نوع است :

1- صداهائی که عمدتاً بم حجیم هستند و از ارتفاع کمتری برخوردارند.

2- صداهائی که عمدتاً زیر هستند از ارتفاع بهره مند هستند . هر یک از این دو صدا، قشنگ ئی های ویِژگزینشه خودش را دارد. مسلماً ولوم اول ارتفاع ولوم دوم را ندارد و ولوم دوم، بم ولوم اول را. لازم به ذکر است که هر دوی این صداها، بم دارند هم اوج. ولی قدرت و جذابیت در صوت اول، با بم صداست ولی در صوت دوم، با اوج صدا.

اما صوت، استعدادهای دیگری مانند لطافت، صافی و … دارد که در این مقال نمی گنجد.

بعد از آشنایی با استعدادهای صوتی، خواننده باید آن استعدادها را در صوت خویش تشخیص دهد و جهت تکامل و افزایش آن، ممارست دائمی داشته باشد.

یکی از راههایی که به وسیله آن می توان ارتفاع صوت را شناسائی کرد، خواندن الفبای موسیقی (دو، ر، می، فا، سل، لا، سی) است. اکثرا ٌ ً هر صدایی قادر است یک تا یک و نیم «اکتاو» از الفبای موزیک را ادا نماید ـ بعضاً تا دو «اکتاو» ـ بیش از آن در صداهای خارق العاده یافت می شود (شروع اکتاو از فرکانس عادی حرف است.)

  • ۹۵/۰۳/۰۷
  • سروش عاشوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی